I den direkta uppföljaren till inFAMOUS (2009) tar spelaren återigen kontrollen över Cole McGraw, som i slutet av första spelet fick veta att han och bara han hade styrkan att slåss mot The Beast, ett gigantiskt monster vars enda mål är att förgöra mänskligheten. Spelarens mål i inFAMOUS 2 är att bygga upp Coles styrka så att han kan besegra The Beast när han konfronteras med den. Låter det enkelt nog? Så är det dock inte.
Precis som det föregående spelet i serien så spelar inFAMOUS 2 runt karma. Spelet utspelar sig i den fiktionella staden New Marais där Cole och Zeke slår sig ihop med specialagenten Kuo, likväl som med den fruktansvärt irrationella Nix, och redan när spelet börjar så ställs man inför ett karma-val. Man kan antingen välja att spränga en halv by, vilket effektivt dödar alla fientliga soldater i byn, men även plockar barn, kvinnor och husdjur. Om man känner att det här verkar vara för brutalt kan man istället spela på sin goda sida och välja att döda varje soldat var för sig, utan genvägar. Beroende på vad man väljer här så har man satt tonen för resten av spelet. Antingen förvandlas man till en hjälte, eller till en demon.
Även om själva spelsättet genomförs likadant oavsett om man spelar som god eller ond så kommer man spela på olika sätt beroende på om man väljer att vara god eller ond. Det handlar i praktiken om två spel i ett. Och till råga på allt är det två bra spel.
Även om spelets handling inte direkt är underbar, och de flesta av uppdragen är av den utmärkta modellen "gå dit" och "döda det där" så är sättet som spelet behandlar detta helt underbart. Spelet flyter på lika bra som en elektrisk ström, vilket är en lysande liknelse, då Coles primära vapen är 20000 volt. Utöver förmågan att skjuta elektriska pulser på folk och fä så kan Cole även använda chockvågor, kasta granter och allt eftersom spelet fortsätter även låsa upp totalt destruktiva attacker i form av speciella Ionic Attacks, vilka måste bevittnas för att man ska tro på dem. Cole har även fått tag på ett närstridsvapen, The Amp, designad av Zeke. Cole hanterar The Amp som ett svärd, och vad som är nytt denna gång är att man kan avsluta strider med Ultra-combos, vilka a) ser awesome ut och b) avrättar en mindre nation. Cole låser upp nya attacker allt eftersom man spelar handlingen i spelet.
Det som gör inFAMOUS 2 så underbart är att det helt enkelt levererar på alla nivåer. Det spelar som förra spelet, men så mycket bättre på alla sätt. Rakt igenom underbar upplevelse.
Då det mesta är lysande med detta spel så är bossarna inte det. De är väldigt linjära, har väldigt långa HP-mätare och bygger på konceptet "5 sekunder per minut visar vi en svag punkt du måste hinna skjuta på!!!". Detta får striderna att ta en jäkla tid, och det är inte så skoj alla gånger.
Överlag så erbjuder inFAMOUS 2 väldigt lite nytt jämfört med ettan, men det spelar förbannat bra med korten som det fått utdelade till sig. Karma-systemet funkar bättre än sist, och även om storyn i sig är ganska risig så orkar man engagera sig i de två huvudpersonerna Cole och Zeke nog för att inte må helt bra när man får se hur Evil Ending går till.
Jag måste dock varna er att det är en ny Cole här. Den förra Cole var rakt igenom cynisk och mådde dåligt. Den här Cole är cynisk, och har usel humor. Och just det. Vi har en ny röstskådespelare.
9,3/10. Detta är ett spel ni vill ha.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar